marsalsaupair.reismee.nl

Going to the States... Again!

Na vele jaren van afwezigheid is die er weer; mijn reisblog! De bestemming is (uiteraard) wel weer hetzelfde; The good ol’USA! Het programma is wel iets anders. Dit keer ga ik naar Amerika om als au pair aan de slag te gaan. Voor een jaar!


Maar laat ik even bij het begin beginnen.. In januari begon ik te bedenken wat ik na mijn afstuderen wil gaan doen ( wat in juni/juli gaat gebeuren). Iedereen die mij een beetje kent weet dat het buitenland mij altijd al getrokken heeft, met in het bijzonder Amerika. Ik ben dan ook gaan zoeken naar optie’s om voor een tijdelijke periode in Amerika te wonen en de echte Amerikaanse cultuur te leren kennen. Algauw kwam ik weer uit bij Travel Active (TA), dezelfde organisatie waar ik ook mijn summer camp avontuur mee heb beleefd. Ik bleef hangen bij hun au pair programma. Ik heb met zoveel plezier op het sumer camp gewerkt en vond het echt fantastisch om met al die kinderen te ‘werken’ dat ik dit graag weer zou willen doen. Na goed nadenken, adviezen ter harte nemen en adviezen in de wind slaan, besloot ik mij aan te melden.


En dan begint het proces.. TA werkt samen met de Amerikaanse organisatie Interexchange en zij hebben een heel handig online programma waar je al je informatie en ervaringen kan invullen. Ze willen alles van je weten; je ‘childcare’ ervaringen, je thuissituatie, werkervaring, opleiding, rij ervaring en weet ik al wat niet meer. Daarnaast schrijf je een ‘dear family’ brief waarin je jezelf voorstelt, je selecteert foto’s voor je online foto album en als klap op de vuurpijl maak je een filmpje over jezelf. En nee die krijgen jullie niet te zien!Maar dan ben je er nog niet. Je moet referenties verzamelen, een verklaring van goed gedrag aanvragen en een medical report door de huisarts in laten vullen. Daarna ben je good to go, stuur je het op en wacht je tot je uitgenodigd wordt voor een interview.


Mijn interview had ik een week geleden, op 9 april. Dit vond plaats op het hoofdkantoor van TA in Venray. Het interview bestond uit een vragen en scenario’s, zowel in het Nederlands als Engels. Daarna moest je nog een psychologische test afnemen. Direct na het interview begon de voorbereidingsworkshop. Dit was samen met andere meiden die ook als au pair aan de slag gaan. Het was een gezellige middag waarin we op een interactieve manier kennis hebben gemaakt met het au pair ‘vak’ en ook de procedure werd nog goed uitgelegd. Na het interview nemen ze contact op met een aantal van je referenties, alles wordt nog gecheckt en vervolgens wordt de hele handel naar Amerika gestuurd. Daar wordt het ook nog eens dubbel gecheckt en als alles dan goed is word je officieel aangenomen. Ik ging er vanuit dat dit wel een paar weken zou duren, maar niks was minder waar! Vrijdag middag kreeg ik al het verlossende bericht; officieel geaccepteerd voor het programma!


En nu? Nou, nu ben ik ready to match! Het proces gaat als volgt. Mijn profiel staat in een online systeem en de gast gezinnen kunnen je profiel ‘on view’ zetten. Dit houdt in dat zij exclusief contact met jou op kunnen nemen en er dus geen andere gezinnen contact met mij kunnen opnemen. Zodra ik on view sta bij een gezin kan ik van hen ook een profiel zien. Ik kan daarna contact met hen opnemen en zij ook met mij. Je kan dan met elkaar mailen/skypen/bellen om te kijken of je bij elkaar past. Klikt het van beide kanten dan kun je met elkaar matchen. Is het niks, dan wordt je weer off view gezet en moet je wachten tot de volgende familie contact met je opneemt. TA en Interexchange hadden mij verteld dat het wel even kon duren voor ik in contact zou komen met een familie omdat ik pas in september die kant op wil, maar zaterdag ochtend werd ik wakker en stond ik al on view! Pfff, het gaat zo snel allemaal en het is zo spannend en leuk, maar ook oh zo stressvol en je geduld wordt enorm op de proef gesteld! Op dit moment heb ik wat gemaild met deze familie enook even snel geskypt. Dit is alleendenk ik niet DE familie voor mij. We zullen het zien!


Tot zover mijn uitgebreide verhaal van mijn volgende Amerika avontuur! Ik heb de vorige keren met heel veel plezier geblogd en hoop dan ook dat jullie ook nu mijn blog weer gaan volgen. Ik hoop jullie snel meer te kunnen vertellen over de matching ontwikkelingen!


Liefs, Mars

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!